Rejseinformation

Alle My-Light’s rejser er uden guide, dvs. at man som oftest har købt fly, hotel og billeje gennem My-Light, og man rejser så selv rundt til sine rejsemål. My-Light udstyrer dig dog med udførlige rejsedokumenter, som medfører en tryghed og gør, at man ikke er i tvivl om noget i rejseplanen.


Rejsegarantifonden:

 

My-Light er medlem af Rejsegarantifonden med nr. 1788, og på deres hjemmeside kan der bl.a læses om “Hvad er en pakkerejse” og “Hvordan er man dækket”

Tryk her for Rejsegarantifondens hjemmeside


Generelt for rejsende til USA

 

Vi anbefaler, at du møder op i meget, meget god tid ved rejser til USA, da der er mange papirer, der skal udfyldes. Sikkerhedscheck kan også være en omstændig omgang. Du vil desuden blive bedt om at angive adressen på, hvor du skal opholde dig under dit ophold i USA, så vi anbefaler at have alle nødvendige papirer ved hånden.


Hvis I er flere, der rejser sammen, og som skal bo det samme sted den første nat, er det nok at udfylde en enkelt formular. Dine oplysninger bliver behandlet fortroligt.


Hvis du er i tvivl, kan personalet ved check-in i lufthavnen hjælpe dig med at udfylde formularen den dag, du skal rejse.



Lås ikke din kuffert! Det kan lyde som et underligt råd, men sikkerhedspersonale i USA skal have mulighed for at kunne kontrollere indholdet af din kuffert. Det betyder, at de muligvis vil bryde din kuffert op, hvis den er låst, og du skal ikke regne med erstatning, hvis låsen går i stykker. Dette betyder også, at specielt værdifulde genstande (smykker, elektronik, penge og lignende) bedst medtages til USA i din håndbagage.



Som dansk statsborger kræves der ikke visum til USA, når du rejser dertil som turist (max. 3 måneder). Er du ikke dansk statsborger, anbefaler vi, at du kontrollerer, hvad der gælder for din rejse til USA.


Alle rejsende skal efter 26. oktober 2004 være i besiddelse af et maskinlæsbart pas (det plastiklaminerede) – det vil sige et pas udstedt efter 1. marts 1997. Dette gælder også børn og spædbørn, som efter den 26. oktober 2004 skal have deres eget pas.



Såfremt en rejsende er i besiddelse af et “gammelt” pas, skal denne således anskaffe et nyt pas eller ansøge om visum til USA. Vær i øvrigt opmærksom på, at indrejsende i USA efter den 30. september 2004 via stikprøver vil få taget fingeraftryk og foto ved ankomsten til USA.


Flypassagerers rettigheder

Hvis du nægtes boarding:


Hvis du nægtes boarding, skal det luftfartsselskab, der varetager flyvningen, tilbyde dig finansiel kompensation og yde dig bistand. Rettighederne gælder, såfremt de foretager rettidigt check-in til en flyvning fra en EU-lufthavn eller til en EU-lufthavn fra en lufthavn uden for EU, forudsat at flyvningen varetages af et EU-luftfartsselskab.



Hvis der er for mange passagerer i forhold til antallet af flysæder, skal luftfartsselskabet først undersøge, om der er rejsende, der frivilligt vil opgive deres flysæder mod til gengæld at modtage visse ydelser. Der kan være tale om refusion af billetten (eventuelt med gratis flyvning tilbage til det oprindelige udrejsested) eller alternativ transport til det endelige bestemmelsessted.


Hvis du ikke melder dig frivilligt, skal luftfartsselskabet betale dig en kompensation på:
• 250 euro for flyvninger under 1500 km.
• 400 euro for længere flyvninger inden for EU og for andre flyvninger på mellem 1500 og 3500 km.
• 600 euro for flyvninger på over 3500 km uden for EU.
Kompensationen kan halveres, hvis forsinkelsen ikke overstiger henholdsvis to, tre eller fire timer.

Luftfartsselskabet skal endvidere:


• Give dig valget mellem refusion af flybilletten (eventuelt med gratis flyvning tilbage til det oprindelige udrejsested) og alternativ transport til det endelige bestemmelsessted.
• Tilbyde dig måltider, forfriskninger og om nødvendigt hotelindkvartering (inklusiv transport til og fra hotellet) samt kommunikationsfaciliteter.



Skulle det ske, at du bliver afvist ved boarding, skal du rette henvendelse til det pågældende flyselskab med det samme og ikke til My-Light.



Hvis dit fly aflyses:


Hvis dit fly aflyses, skal det luftfartsselskab, der varetager flyvningen:


• Give dig valget mellem refusion af flybilletten (eventuelt med gratis flyvning tilbage til det oprindelige udrejsested) og alternativ transport til det endelige bestemmelsessted.
• Tilbyde dig måltider og forfriskninger og om nødvendigt hotelindkvartering (inklusiv transport til og fra hotellet) samt kommunikationsfaciliteter.



Luftfartselskabet skal også yde dig kompensation svarende til det beløb, du har ret til, hvis du nægtes boarding, medmindre det giver dig besked i tilstrækkelig god tid og tilbyder alternativ transport tæt på det oprindelige tidspunkt.



Kompensationen eller refusionen skal ydes inden syv dage i form af kontanter, bankoverførsel check eller med din skriftlige godkendelse i form af rejsekuponer.



Hvis du ikke modtager disse ydelser, bør du straks klage til det flyselskab, der varetager flyvningen.


Lange forsinkelser:


Øjeblikkelig bistand:


Hvis du foretager rettidigt check-in til en flyvning fra en EU-lufthavn eller til en EU-lufthavn fra en lufthavn uden for EU, forudsat at flyvningen varetages af et EU-luftfartsselskab, og hvis det luftfartselskab, der varetager flyvningen, forventer en forsinkelse på:


• To timer eller derover ved flyvninger på under 1500 km.

• Tre timer eller derover ved længere flyvninger i EU og ved andre flyvninger på mellem 1500 og 3500 km.

• Fire timer eller derover ved flyvninger på over 3500 km uden for EU, skal luftfartsselskabet tilbyde Dem måltider og forfriskninger og om nødvendigt hotelindkvartering (inklusiv transport til og fra hotellet) samt kommunikationsfaciliteter.



Er forsinkelsen på fem timer eller derover, skal luftfartsselskabet derudover tilbyde dig at refundere billetten (i givet fald med gratis flyvning tilbage til det oprindelige udrejsested).


Hvis du ikke modtager disse ydelser, bør du straks klage til det luftfartsselskab, der varetager flyvningen.


Krav på senere erstatning:


Hvis et EU-luftfartsselskab er ansvarligt for forsinkelsen af en flyvning et hvilket som helst sted i verden, har du krav på en erstatning på op til 4150 SDR (1 SDR = ca. 8kr.) for eventuel skade som følge af forsinkelsen. Hvis luftfartsselskabet ikke accepterer dit krav, kan du gå til retten.


Du kan kræve erstatning af det luftfartsselskab, som du har kontrakt med, eller at det luftfartsselskab, der varetager flyvningen, hvis der er tale om to forskellige selskaber.


Bagage:


Du kan kræve erstatning på op til 1000 SDR = ca. 8.000 kr. ved ødelæggelse, beskadigelse, bortkomst eller forsinkelse af din bagage i forbindelse med en flyvning, som varetages af et EU-luftfartsselskab et hvilket som helst sted i verden. Hvis luftfartsselskabet ikke accepterer dit krav, kan du gå til retten.


Hvis den bagage, du har indskrevet beskadiges, skal du skriftligt kræve erstatning senest 7 dage efter, at du har modtaget den, og i tilfælde af forsinket bagage senest 21 dage efter, at du har modtaget den.


Du kan kræve erstatning af det luftfartsselskab, som du har kontrakt med, eller at det luftfartsselskab, der varetager flyvningen, hvis der er tale om to forskellige selskaber.


Tilskadekomst eller dødsfald som følge af ulykke


Du kan kræve erstatning ved tilskadekomst eller dødsfald som følge af en ulykke i forbindelse med en flyvning, der varetages af et EU-luftfartsselskab, uanset hvor i verden ulykken finder sted. De har ret til udbetaling af et forskud, som dækker din øjeblikkelige økonomiske behov. Hvis luftfartsselskabet ikke accepterer dit krav, kan du gå til retten.



Du kan kræve erstatning af det luftfartsselskab, som du har kontrakt med, eller at det luftfartsselskab, der varetager flyvningen, hvis der er tale om to forskellige selskaber.


My-Light ønsker Jer en god rejse